Klub Novinky Klubové schůze Diskuse Spolupráce Značkový autoklub registrovaný pod číslem 0285 v AUTOKLUBU České republiky Značkový autoklub registrovaný pod číslem 0285 v AUTOKLUBU České republiky
     












   TOPlist













Historie automobilky


Jedna z nejstarších světových automobilek a největší italská automobilová společnost se sídlem v Turíně, F.I.A.T. - Fabbrica Italiana di Automobili Torino, byla založena 11. června 1899 skupinou podnikatelů a finančníků v čele s Giovannim Agnellim. Od počátku se firma orientovala na sériovou výrobu, byť první sérii představovalo jen 8 vozů vyrobených v roce založení. První typ 3 1/2 HP Vis-a-vis (tváří v tvář - sedadla proti sobě) byl v dnešní terminologii kabriolet 2+2, poháněný vzadu umístěným motorem Benz o výkonu 2,6 kW  (3,5 k). Výroba se velmi úspěšně rozvíjela a počet zaměstnanců továrny na Corso Dante vzrostl z původních padesáti na 2500 v roce 1906.
První světová válka přispěla k dalšímu rozvoji firmy a v roce 1919 již přesáhl počet zaměstnanců 40 000.

Fabbrica Italiana 1899, reklama   První automobil FIAT, 1899  Interier závodu na Corso Dante   Speciál pro Grand Prix - FIAT S-74 Corsa, 1909   Nákladní typ Militare, 1913

Na rozdíl od předválečných typů označovaných čísly, Tipo 1, Tipo 2 atd., kde nejslavnější byl FIAT Zero (Tipo 0), kterého bylo vyrobeno téměř 2000 ks, dostaly poválečné typy do označení skupinu 500 a hned první byl velmi úspěšný typ 501. V roce 1923 byl postaven na okraji centra Turína závod inspirovaný metodami americké automobilky Ford a ojedinělý svou zkušební dráhou s klopenými zatáčkami na střeše budovy. Nejúspěšnějším z nové generace byl typ 509 z roku 1928 s litrovým motorem OHC či později větší typ 514.

FIAT Zero    Závod Torino-Lingotto    FIAT 508 Balilla    Reklama 30.leta

V roce 1932 byl představen neobyčejně úspěšný typ 508, jehož postupný vývoj skončil až v šedesátých letech typem 1100R. Původní typ 508 dostal i slovní označení Balilla a byl v licenci vyráběn v řadě evropských zemí, u nás továrnou Walter v Jinonicích jako typ Junior. Jeho sportovní, dvoumístná verze slavila v třicátých letech úspěchy na soutěžích i závodech.FIAT vždy vyráběl především automobily pro nejširší vrstvy a tak není divu, že v roce 1936 se zrodila jeho další legenda, FIAT 500 Topolino (myška), malý dvoumístný automobil se čtyřválcovým motorem obsahu 500 cm3 a pohonem zadních kol. Tento automobil byl vyráběn i ve Francii jako SIMCA 5; ve výrobě se udržel až do poloviny padesátých let.

Topolino, 1936  Závod Torino-Mirafiori  Torino-Mirafiori  FIAT 1100 na lince,1939

V roce 1939 byl do provozu uveden nový závod v turínské vilové čtvrti Mirafiori, zaměstnávající 22 000 lidí. Prvním zde vyráběným typem se stal FIAT 1100, pokračovatel tradice původní Balilly - malý rodinný automobil, jehož konstrukční prvky (zejména motor) využila prostřednictvím italské konstrukční kanceláře Pellegati i boleslavská škodovka pro své typy vyráběné koncem 30. let a po II. sv. válce (Popular, Rapid, Tudor atd.). Velkým typem značky byl pokrokový aerodynamický šestiválec FIAT 1500. V té době již FIAT zcela naplňoval své heslo "Terra, mare, cielo - Země, moře, nebe" a vyráběl vedle osobních i nákladní automobily, železniční vozidla, traktory, lodě i letadla. Intenzivně byly rozvíjeny také zbrojní programy.

Autobus FIAT 640, 1931    Země, moře, nebe    První samonosný stíhací jednoplošník firmy FIAT - typ G.50 Freccia, 1938    Střední tank M14 41, produkce Ansaldo a FIAT, 1942
Motorový rychlovlak FIAT, 1935     Rekordní hydroplán Macchi MC-72 a pilot Francesco Agello, 1934    Tank M13 40 z produkce firem Ansaldo a FIAT v akci při balkánském tažení, 1941    Dvoumotorové střední bombardéry FIAT BR-20 Cicogna během bojové mise, 1940

Po druhé světové válce se FIAT opět soustředil na malé rodinné automobily a Topolino nahradil hned dvěma typy, v roce 1955 větším čtyřmístným typem 600 a o dva roky později menším spíše jen dvoumístným (2+2) typem 500, v obou případech s motory vzadu. Typ 600 byl také první FIAT bezrámové koncepce s motorem vzadu, tj. se samonosnou karoserií. Oba typy se staly základem celé řady užitkových či sportovních verzí, případně jen karosářských kreací italských mistrů automobilového designu. Pozoruhodný byl především šestimístný typ 600 Multipla, či verze kombi 500 Giardiniera. Vývoj většího předválečného typu 1100 pokračoval v 50. letech výrobou svižného čtyřdveřového vozu shodného typového označení, známého též jako "Nuova Millecento".

FIAT 600, 1955      FIAT 500, 1957      FIAT Multipla, 1957      FIAT1100 Nuova Millecento      FIAT, reklama 60. léta

Stíhač FIAT G.91, 60. léta  FIAT, reklama 60. léta  Expresní souprava Pendolino, 1969  Tahač FIAT 682N,50 a 60. léta  Výuka ve firemní odborné škole

V roce 1960 byl typ 600 modernizován jako 600 D a objem jeho čtyřválcového motoru vzrostl ze 633 cm3 na 767 cm3 a výkon dosáhl již 20 kW (27 k). Zvětšením "šestistovky" a přizpůsobením novým bezpečnostním předpisům vznikl v roce 1964 typ 850 Berlina, doplněný později o sportovní kupé 850 Coupé a Sport Coupé a elegantní dvoumístný roadster 850 Spider a Sport Spider. V užitkové verzi byl nabízen velmi zajímavý typ 850 T Familiare.

FIAT 850 Berlina, 1964   FIAT 1300   2300 Familiare de luxe   FIAT 2300 S Coupe   

Střední a vyšší třídu reprezentovaly ve výrobním programu typy 1300/1500 (1961) a 1800/2100/2300 (1959). Poté následovaly typy nové řady označované číselným kódem projektu, 124 a 125 z roku 1966, které v roce 1974 vystřídaly typy 131 Mirafiori a 132, vyráběné do počátku osmdesátých let. Malé typy 500, 600, 850 a 1100 byly nahrazeny typy 126, 127 (1971) a 128 (1969), které představovaly další revoluční změnu v koncepci automobilů FIAT. FIAT 128, vyráběný později s mírně upravenou karoserií v bývalé Jugoslavii jako Zastava 1100 (101) byl první FIAT s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, byť tato koncepce již byla odzkoušena v rámci koncernu FIAT jako Autobianchi A111. V té době již do koncernu patřily další italské automobilky jako např. Abarth, Autobianchi, Itala, O.M., později k nim přibyly i takové značky jako Alfa Romeo, Lancia a dokonce i legenda velkých cen, Ferrari.

FIAT 124, Auto roku 1966 - COFY   FIAT 125, 1968   FIAT 128, Auto roku 1969 - COFY   FIAT 127, Auto roku 1971 - COFY

FIAT slavil úspěchy i na světovém trhu a právě ve zdařilé kombinaci progresivní techniky, nezaměnitelného designu a příznivé ceny je nutno chápat i zisk prvních prestižních titulů COFY (Car Of The Year) - Automobil roku, typy 124 (1964), 128 (1969) a 127 (1971). Na sportovním poli byly úspěšné zejména typy 124 Sport Coupé, 124 Abarth, 128 Rally a 128 Sport Coupé. Poslední zmíněný typ doslova udělal automobilový sport v normalizovaném Československu, kdy na okruzích a v závodech do vrchu porážel speciály z boleslavské škodovky.

FIAT 124 Abarth, 1973    FIAT 131 Mirafiori, 1974    FIAT Ritmo 85s Cabrio, 1980    FIAT Uno, 1983

Koncern FIAT byl v sedmdesátých letech zásadně reorganizován tak, že dnes představuje holding samostatných ekonomických subjektů. Výrobou osobních a lehkých dodávkových automobilů se zabývá společnost FIAT Auto. Výroba nákladních a ostatních užitkových automobilů byla v roce 1975 převedena do nově vytvořené společnosti IVECO - Industrial Vehicle Corporation s výrobními závody po celé Evropě. K zakládajícím značkám FIAT Veicoli Industriali, Lancia Veicoli Speciali, O.M. (Oficcine Mechanice), UNIC (Francie) a Magirus (Německo) byly později přikoupeny i společnosti Ford Trucks (Anglie), Pegaso (Španělsko) a Seddon-Atkinson (Anglie).

Nejzářivější hvězda stáje Ferrari sedmdesátých let, legendární Niki Lauda v typu 312T2   Královna evropských automobilových soutěží sedmdesátých let, Lancia Stratos   Plynová turbina Avio FIAT 260 000 kW   První motor FIAT vyráběný zcela automatizovaným postupem - FIRE 1000 pro typ Uno, 1984

Tahač Iveco Stralis, 2002     Raketa Ariane5, 1998, pohony Avio Fiat     RC kombajn New Holland, 1997     Velmi rozšířený užitkový automobil Iveco Daily, 1999

Typové řady FIAT Auto let osmdesátých byly označovány opět jmény, např. Argenta (132), Regata, Panda, Uno a Tipo. Generaci let devadesátých tvořily, podle velikosti, typové řady Seicento, Punto, Bravo/Brava, Palio, Marea, Marea Weekend, Scudo, Ducato a sportovní Barchetta a Coupé FIAT.

FIAT Tipo, Auto roku 1989 ( COFY)   FIAT Croma, 1988, vlajková lodˇznačky na přelomu 80. a 90. let   FIAT Brava a Bravo, Auto roku 1996 ( COFY)

Coupe FIAT, 1998   FIAT Marea, provedení sedan, 2000   FIAT Multipla, v závodě Mirafiori, 1999   FIAT Dobló, 2001

V současné době jsou již téměř všechny nahrazeny novinkami pro 21. století, Panda (Gingo), Idea, Multipla a Stilo. FIAT Auto patří k nejvýznamnějším světovým výrobcům a v konkurenčním boji nabírá na dynamice svého rozvoje. V rámci globalizace automobilového průmyslu spolupracuje se společností General Motors Co. (USA).

Nahoru



Optimalizováno pro IE 6.0 při rozlišení 800 x 600 | Poslední aktualizace: 25.1.2008
Copyright © 2004 Pro-werra pro FIAT KLUB PRAHA. Všechna práva vyhrazena.