Klub Novinky Klubové schůze Diskuse Spolupráce Značkový autoklub registrovaný pod číslem 0285 v AUTOKLUBU České republiky Značkový autoklub registrovaný pod číslem 0285 v AUTOKLUBU České republiky
     












   TOPlist








FIAT KLUB PRAHA

7. května 1958 pozval pan Čeněk Senger necelou dvacítku prvních majitelů vozu Fiat 600, prodávaného v Mototechně na poukaz za 22 000,- Kč, na první schůzku. FIAT klub Praha byl poté založen ustavující schůzí 11.června v rámci Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou) Praha 3 - Žižkov a p. Senger se stal jeho prvním předsedou. Ještě v květnu však byl podniknut první společný výlet majitelů „šestistovek“ na Malou Svatou Horu u Mníšku pod Brdy a dále na Slapy. Téhož roku byla navázána spolupráce s druhým československým Fiat klubem v Brně. Činnost se rychle rozvíjela ve společenské i technické oblasti. Brzy měl klub několik stovek členů a do programu zařadil klubové výlety, automobilové soutěže a společenské večírky.Soutěžní jezdci Fiat klubu se s malými „šestistovkami" účastnili i mistrovství republiky a v roce 1962 na Rallye Vltava zvítězil Zdeněk Halada a Dalibor Janek byl čtvrtý.

Čeněk Senger, počátky FIAT Klubu    Jeden z prvních společných výletů majitelů šestistovek, rok 1959    Využití nových vozů bylo různorodé,1961    Soutěž

Pod vedením druhého předsedy, Bořivoje CIPRY, se od roku 1962 činnost dále rozvíjela a pro narůstající zájem členů o společné akce byl k 5. výročí pořádán klubový sraz v Autocampu Roviště u Sedlčan.Tento sraz byl o rok později již pořádán jako Meeting FIAT (1964). Sraz byl i domácí premiérou nového malého vozu FIAT 850.
V upomínku na úmrtí zakládajícího člena, byly další klubové automobilové soutěže po dvacet let (1965 až 1984) pořádány jako Memoriál Ing. Felixe Vítka. Jeho místo ve výboru zaujala paní Ella (Gabriela) Vítková, která byla duší klubu až do své smrti (1901 – 1991). V polovině šedesátých let vznikl fotbalový team Fiat klubu s hráči z řad členů a zaměstnanců servisu FIAT v Praze. Přátelská utkání byla odehrána nejen na domácí půdě, ale i v zahraničí (Rakousko, Německo). Další klubové srazy, pořádané v pětiletých intervalech, byly mezinárodní. V Čechách, na Moravě i na Slovensku, vznikaly další Fiat kluby a pražský byl pro ně pomocníkem a rádcem.

Bořivoj Cipra, 60. léta.   Na jednom ze srazů ve druhé polovině 60. let   Pojízdná dílna FIAT   Z výletu, 60. léta

Každý rok se konala setkání předsedů i techniků za účelem výměny organizačních i technických zkušeností. V druhé polovině šedesátých let měly kluby velmi významnou podporu společnosti FIAT. Technici pražského klubu vyškolili stovky členů v údržbě a opravách vozů FIAT. Nabídka na omezeném trhu, převážně z dovozu prostřednictvím PZO Tuzex, se rozrostla postupně o typy 600 D, 850 (včetně Special, Coupé a Spider), 124, 125, 126, 127 a 128 (včetně Sport Coupé). Přestože v Praze byly i samostatné kluby licenčních variant automobilů FIAT, přicházeli do řad členů i jejich majitelé, ať již Zastava (Fiat 128) a Polski Fiat (Fiat 1300/1500 v karoserii 125), či dokonce VAZ - Žiguli (Fiat 124).


International FIAT Meeting 1968 Vyvrcholením v období tzv. Pražského jara byly oslavy 10. výročí založení klubu – International FIAT Meeting 1968. Srazu ve Svratce se zúčastnilo 660 aut a 1624 lidí. Zvolená Miss FIAT se jen týden po červnovém srazu provdala za hlavního technika a pozdějšího předsedu klubu.

Počet členů přesáhl hranici 1500 a schůze byly organizovány po typových sekcích, do kterých se klub členil. Před budovou Autoklubu v Opletalově ulici stávala i stovka fiatů a velký sál s kapacitou 250 míst praskal ve švech. Další jubilejní srazy již nikdy nedosáhly úspěchu toho druhého.

Ing.Branko Remek     Vozy členů FIAT klubu v Opletalově ulici, Praha 1965     Soutěže, 60. léta.     Rodina na soutěži, 1968     Kontrola na soutěži, 1971

Po třetím srazu v Autocampu Roviště u Sedlčan (216 vozů, 540 účastníků) k 15. výročí klubu byl v roce 1974 Fiat klub převeden z OV (Obvodní výbor) Svazarmu Praha 3 na OV Praha 10, kde byly podmínky pro samostatnou práci poněkud příznivější.

Miss FIAT, Roviště 1974 Velmi úspěšný byl proto sraz ku 20. výročí v Autocampu Konopiště (294 aut, 2 autobusy a 960 účastníků). Reprezentanti Fiat klubu v soutěžích BOAS (Branné orientační automobilové soutěže), Ing. Pavel Citta, Ing. Pavel Machata, Ing. Vladimír Maršálek a Ing. Branko Remek si v sedmdesátých a osmdesátých letech jezdili pro vítězství s vozy typu 600D, 1100, 127 a 128 a první jmenovaný je dokonce několikanásobným mistrem ČSSR. V roce 1983 byl přes odpor tehdy vládnoucí strany dělníků a rolníků pořádán k 25. výročí klubu FIAT Meeting v Autocampu Obora ve Veltrusích u Prahy (135 vozů, 320 účastníků).

Třetím předsedou klubu byl v letech 1980 - 2006 Ing. Branko REMEK, pod jehož vedením Fiat klub přežil dobu temna a po roce 1989 se úspěšně začlenil do obnoveného Autoklubu republiky československé. V nelehkém období konce jednoho režimu a zrodu nového, byly oslavy 30. (1988) a 35. výročí (1993) znatelně skromnější. V rámci nového Autoklubu České republiky, zůstalo z původních 42 klubů jen šest, ostatní postupně zanikly nebo se zcela osamostatnily. Organizace klubu byla zásadně změněna a jeho činnost řídili dva místopředsedové - Ing. Vladimír Maršálek v sekci všeobecného motorismu a Ing. Michal Kořínek v sekci veteránské. Pod jejich taktovkou byly obnoveny přátelské styky se zahraničními Fiat kluby, zejména německými.

V nových podmínkách se podařilo uskutečnit několik akcí, které výrazně přesáhly běžný klubový rámec, především FIAT Meeting 1998 v Autocampu Morava v Mohelnici pořádaný společně Fiat kluby Brno, Praha a Ostrava k jejich jubileím.

Stoletý FIAT Dále následovala nezapomenutelná výstava, Autosalon FIAT v zahradě Zámku Troja, kde sto historických fiatů, včetně terénních i nákladních, dokumentovalo v prvním zářijovém weekendu roku 1999 100 let existence firmy FIAT, založené v roce 1899. V listopadu ještě následoval čtyřdenní autobusový zájezd do Turínu, spojený s návštěvou továrny FIAT Mirafiori, vývojového střediska Orbassano, automobilových muzeí a jubilejních výstav. Podpora společnosti FIAT Česká republika zde nebyla zanedbatelná.

Květen roku 2000 byl pak ve znamení Mezinárodního setkání majitelů a příznivců vozů FIAT ve Strážnici, které FIAT klub uspořádal společně se Slováckým Veteran Car Clubem v Uherském Hradišti.

Mohelnice 1998 Torino 1999 Strážnice 2000 Historic Rallye FIVA 2002 Auto Štangl





K zatím poslednímu jubileu Fiat klubu Praha (2003) se řadí velmi netradiční jízda po stopách prvního výletu pražských fiatářů na trase Praha – Zbraslav – Mníšek pod Brdy, pořádaná k již 45. jubileu klubu.

Mníšek pod Brdy, 2003Jednou ze základních a již tradičních činností je pořádání členských schůzí každý měsíc s výjimkou prázdnin, s pestrým programem. Členové se setkávají nejen, aby si vyslechli zajímavé přednášky a vyměnili zkušenosti, ale také aby se setkali s přáteli stejných zájmů.
V archivu klubu je, vedle kronik, fotografií a trofejí ze srazů a soutěží, knihovna technických příruček, především k typům z druhé poloviny minulého století. Přestože dnes klub nemusí nahrazovat původně nedostatečnou síť servisů i prodejen náhradních dílů, zůstává v jeho řadách většina věrných přátel a kamarádů, z nichž někteří již ani nemají automobil značky Fiat, mají však srdce fiatáře.

Bořivoj Cipra a Branko Remek

Zpět na rozcestí

Optimalizováno pro IE 6.0 při rozlišení 800 x 600 | Poslední aktualizace: 22.1.2008
Copyright © 2004 Pro-werra pro FIAT KLUB PRAHA. Všechna práva vyhrazena.